საქართველოს ვიცე-პრემიერმა, საქართველოს განათლებისა და მეცნიერების მინისტრმა ალექსანდრე ჯეჯელავამ ჟურნალისტებისთვის TIMSS-ისა და PISA-ს საერთაშორისო კვლევებსა და სახელმწიფო შეფასების შედეგებზე პრეზენტაცია გამართა. 2015-2016 წელს ჩატარებული კვლევები სწავლის შედეგებს, დინამიკასა და იმ ფაქტორებს უკავშირდება, რაც გავლენას ახდენს მოსწავლეთა მიღწევებზე.
საერთაშორისო კვლევების თანახმად, მათემატიკასა და ბუნებისმეტყველებაში საქართველოს 2015 წლის შედეგები, წინა წლებთან შედარებით, გაუმჯობესებულია. თუმცა, პოზიტიური დინამიკის მიუხედავად, საქართველოს შედეგი საერთაშორისო საშუალო ნიშნულს ვერ აღწევს.
საერთაშორისო და სახელმწიფო შეფასებები ქვეყნებს საშუალებას აძლევს საკუთარ საგანმანათლებლო შედეგებს გაეცნონ და გაანალიზონ. აღნიშნულ შედეგებზე ფართო მსჯელობების ორგანიზებას განათლების სამინისტრო უახლოეს პერიოდში მედიასთან და საზოგადოების დაინტერესებულ ჯგუფებთან გეგმავს.
სახელმწიფო და საერთაშორისო შეფასებებს საქართველოში შეფასებისა და გამოცდების ეროვნული ცენტრი უძღვება. ცენტრი განათლებისა და მეცნიერების სამინისტროსა და „ათასწლეულის გამოწვევის ფონდი – საქართველოს“ მხარდაჭერით 3-4 ივნისს კონფერენციას მართავს, რომლის მიზანია, სასკოლო განათლების სისტემაში მათემატიკისა და საბუნებისმეტყველო საგნების სწავლა-სწავლებაში არსებული ვითარების შესახებ საზოგადოებისა და განათლების პოლიტიკის განმსაზღვრელთა ინფორმირება, ფართო დიალოგის ინიცირება განათლების ხარისხისა და სწავლის თანაბარი შესაძლებლობების უზრუნველსაყოფად.
TIMSS-ის საერთაშორისო კვლევა
TIMSS-ი მათემატიკასა და საბუნებისმეტყველო საგნებში მოსწავლეთა მიღწევებს იკვლევს. 2015 წლის შედეგებით, ქართველი მოსწავლეების მიღწევები მათემატიკასა და ბუნებისმეტყველებაში არსებითად ჩამორჩება TIMSS-ის საერთაშორისო საშუალო ნიშნულს (500) როგორც მე-4, ისე მე-8 კლასში.
მეოთხეკლასელ მოსწავლეთა 22% და მერვეკლასელთა 28%, მათემატიკაში მინიმალურ ცოდნასაც არ ფლობს. ბუნებისმეტყველებაში იგივე შედეგი მეოთხეკლასელ მოსწავლეთა 26% და მერვეკლასელთა 30%-ს აქვს.
მეოთხე კლასიდან მერვე კლასამდე მოსწავლეთა შედეგები უარესდება. დაწყებით საფეხურზე მათემატიკის სწავლა-სწავლებაში არსებული ხარვეზები, საბაზო საფეხურზე ახალი ცოდნის შეძენის პროცესში დამატებით ბარიერებს ქმნის.
PISA -ს საერთაშორისო კვლევა
PISA-ს სამიზნე ჯგუფი 15 წლის მოზარდები არიან და საფუძვლად უდევს წიგნიერების ზოგადი კონცეფცია. კვლევა არა მხოლოდ სასწავლო გეგმით გათვალისწინებულ ცოდნას აფასებს, არამედ პრაქტიკაში მის ინტეგრირებულად გამოყენებას.
შედეგების მიხედვით, მათემატიკასა და ბუნებისმეტყველებაში საქართველოს მოსწავლეთა მიღწევის საშუალო მაჩვენებელი დაბალია. მოსწავლეთა ნახევარი საბუნებისმეტყველო მეცნიერებებში საბაზო კომპეტენციებს არ ფლობს.
სახელმწიფო შეფასება
სახელმწიფო შეფასება აჩვენებს, რომ დაგეგმილ და მიღწეულ ეროვნულ სასწავლო გეგმას შორის არსებითი სხვაობაა. მე-9 კლასში ეროვნული სასწავლო გეგმით გათვალისწინებული მოთხოვნების დაძლევას მინიმალურ დონეზე მათემატიკაში მოსწავლეთა 30.3%; ფიზიკაში მოსწავლეთა 34,8%, ქიმიაში 49,1%, ხოლო ბიოლოგიაში 13,3% ვერ ახერხებს.
კვლევამ განსაკუთრებით დაბალი შედეგი აჩვენა იმ დავალებების შესრულებაში, რომლებიც მსჯელობას და პრობლემის გადაჭრის უნარს მოითხოვს.
სწავლის თანაბარი შესაძლებლობის თვალსაზრისით, კვლევით დგინდება, რომ მათემატიკისა და საბუნებისმეტყველო მეცნიერებებში სოფლად მცხოვრები მოსწავლეების მიღწევები არსებითად ჩამორჩება ქალაქში მცხოვრებ თანატოლების მიღწევებს. თვალსაჩინოა, კერძო სკოლის მოსწავლეების უპირატესობა, საჯარო სკოლის მოსწავლეებთან მიმართებაში.
ბმული: http://naec.ge/#/ge/post/1603
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TIMSS-ის კვლევაში
საქართველო
2007 წლიდან
მონაწილეობს.
ის
ყოველ
ოთხ
წელიწადში
ტარდება
და
მეოთხე
და
მერვე
კლასებში, მათემატიკასა და საბუნებისმეტყველო საგნებში
მოსწავლეთა
მიღწევებს
იკვლევს.
ყველაზე
ფართომასშტაბიან
საგანმანათლებლო
საერთაშორისო
შეფასებაში
600 000-ზე
მეტი
მოსწავლე
მონაწილეობს.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PISA-ს საერთაშორისო
კვლევა
3 წელიწადში
ერთხელ
ტარდება
და
ამოწმებს არა მოსწავლეების მიერ სკოლის პროგრამის
ათვისებას,
არამედ რამდენად კარგად არიან მოსწავლეები მომზადებულები აქტიური და სრულფასოვანი
საზოგადოებრივი
ცხოვრებისთვის.
PISA ხორციელდება
2000 წლიდან
და
ამოწმებს
ცოდნას
სამ
სფეროში:
კითხვა,
მათემატიკა
და
საბუნებისმეტყველო
მეცნიერებები.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
სახელმწიფო შეფასების მიღწევის ტესტი სრულად ეფუძნება ეროვნულ სასწავლო გეგმას. შესაბამისად, საშუალებას გვაძლევს
გავაანალიზოთ
და
შევადაროთ
ერთმანეთს
ის,
რაც
დავგეგმეთ,
დავისახეთ
მიზნად
(ეროვნული
სასწავლო
გეგმა)
და
რასაც
მივაღწიეთ
(მოსწავლეთა
სწავლის
შედეგები
- მიღწეული
ეროვნული
სასწავლო
გეგმა).